هزارتوي «هواي پاك» از كدام مسير به نتيجه مي‌رسد؟

هزارتوی «هوای پاک» از کدام مسیر به نتیجه می‌رسد؟_فرنگی

کسب وکار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی فرنگی

حمل و نقل، سوزاندن و دفن زباله‌ها، فعالیت نیروگاه‌های برق با سوخت زغال‌سنگ یا مازوت از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای امروز کلان‌شهرها به شمار می‌روند که نه‌تنها نفس‌ها را به شماره انداخته بلکه آثار زیان‌بارش در سال‌های آتی نیز گریبانگیر شهروندان خواهد بود این در حالی است که از سال ۹۶ با تصویب قانون هوای پاک تلاش شد که این وضعیت سر و سامان پیدا کند اما هوای غبارآلود کلان‌شهرها گواهی بر اجرا نشدن این قانون است. در آخرین سیاهه انتشار پایتخت که سال ۹۶ منتشر شد در آلاینده‌های گازی سهم منابع ثابت ۱۷درصد و منابع متحرک ۸۳ درصد همچنین در آلاینده ذرات معلق سهم منابع متحرک ۶۰ درصد و منابع ثابت ۴۰ درصد بود. از کل عوامل آلاینده هوای تهران سهم خودروهای سواری و تاکسی و وانت در مجموع ۵۶ درصد و به‌طور مجزا سهم خودروهای فرسوده و کاربراتوری ۲۱.۳ درصد است.

ادامه مطلب
تصویر باتری آیفون 16 پرو فاش شد؛ بزرگ‌تر از نسل قبل با هیت‌‌سینک گرافنی

 

سهم قابل توجه منابع متحرک  در آلودگی هوای تهران

آلایندگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می‌تواند به چندین عوامل متحرک و ثابت درون‌شهری و برون‌شهری بستگی داشته باشد. خودروهای سبک شخصی، وانت بار، تاکسی، مینی بوس، اتوبوس‌های خصوصی و دولتی، موتورسیکلت و کامیون از جمله منابع متحرک آلودگی هواست. خودروهای سبک و سنگین، صنایع و نیروگاه‌ها هر یک می‌توانند به سهم خود در انتشار آلایندگی هوا نقش داشته باشد.

 

هزار مسیر صعب‌العبور در راه رسیدن به هوای پاک

کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین، معاینه فنی خودرو و موتوسیکلت و معاینه فنی کامیون و اتوبوس، اعمال قانون بر وسایل نقلیه دودزا و فاقد معاینه فنی، ساماندهی ترافیک شهری، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی شهری، کنترل آلایندگی نیروگاه‌ها، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، نظارت بر انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها، استاندارد‌سازی مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها و صنایع و استانداردسازی نفت‌گاز و بنزین و جلوگیری از پسماندسوزی (پسماند شهری و کشاورزی) از مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون هوای پاک بر کاهش آلودگی هواست.

ادامه مطلب
قیمت خودرو‌های سایپا در بازار آزاد یک آذر ۱۴۰۲/ این خودرو‌ها ۱۰ میلیون تومان گران شدند+ جدول قیمت‌ها

 

فاصله تا نقطه مطلوب با کامیون‌های  جنگ جهانی دوم طی می‌شود؟

اسقاط خودرو و ارتقای کیفیت حمل‌ونقل عمومی از جمله مواد قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هواست این در حالی است که یکی ازروسای پیشین سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سال‌های قبل گفته بود: «۶۰ درصد کامیون‌های کشور از زمان جنگ جهانی دوم هستند و با این حال انتظار هوای پاک داریم.»

سید کمال الدین میر جعفریان – سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران – می‌گوید: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون خودرو و ۴.۲ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیش از ۴۰ درصد آنها عمر مفید خود را سپری کرده و فرسوده محسوب می‌شوند، لذا لازم است به سرعت برای جایگزینی آنها تصمیم گرفته شود.»

به گفته مهران سالاریه – رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده – نیز از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تعداد ۲۳۷ هزار خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده که پیش‌بینی می‌شود اسقاط خودروهای فرسوده تا پایان سال به ۳۵۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. این آمار در شرایطی مطرح شده که گفته می‌شود برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود.

ادامه مطلب
تصویر روز ناسا: ابرنواختر باقی‌مانده ذات‌الکرسی

 

هوای تهران آلوده‌تر شده است

آسیب‌های جانی ناشی از آلودگی هوا چشمگیر است. بروز و پیشرفت بعضی بیماری‌ها مانند آسم، سرطان ریه، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات روانی، اختلال در رشد جنین و … از جمله آثار آلودگی هواست. این در حالی است که هوای تهران نسبت به سال گذشته آلوده‌تر شده است. براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی‌ها از ابتدای سال جاری منتهی به ۲۸ دی ماه، پنج روز هوای پاک و ۱۸۰ روز هوای قابل قبول، ۱۰۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۷ روز ناسالم برای همه را تنفس کرده‌اند. سال گذشته منتهی به ۲۸ دی ماه هوای تهران ۹ روز در شرایط پاک و ۲۰۰ روز در شرایط قابل قبول، ۸۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت.

ادامه مطلب
بریتانیا شبکه‌های اجتماعی دارای «الگوریتم‌های سمی» را جریمه می‌کند

 

بهترین راه کاهش آلایندگی متحرک‌ها  از دیدگاه مرکز ملی هوا

در این شرایط احمد طاهری ـ رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم تجدید نظر در سیاست فروش‌ خودرو با توجه به نقش بالای متحرک‌ها در آلودگی هوای تهران می‌گوید: باید به دنبال اعمال سیاست کاهش تردد متحرک‌ها در کلان‌شهرها باشیم. او ادامه می‌دهد: با این حال کاهش تردد از طریق زیرساخت دولت الکترونیک و گسترش حمل و نقل عمومی نیز امکان پذیر است. طاهری اضافه می‌کند: در صورت استفاده از ناوگان حمل و نقل برقی نیز به دلیل انتشارات سایشی از این ناوگان، آلاینده‌هایی منتشر خواهد شد. بر همین اساس بهترین راهکار برای کاهش نقش متحرک‌ها در آلودگی هوای کلان‌شهرها کاهش تردد است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بر صدور مجوزهای شماره‌گذاری می‌گوید: با این حال وظیفه سازمان در زمینه صدور مجوزهای شماره‌گذاری است. سازمان حفاظت محیط زیست باید مطمئن شود هر خودرو وارداتی یا تولید داخل که قرار است شماره‌گذاری شود، از استاندارد لازم برخوردار است. یورو ۵ استاندارد حاضر برای خودروهای سواری است.

ادامه مطلب
آیپد مینی با نمایشگر OLED احتمالاً در سال 2026 از راه می‌رسد_فرنگی

دسته بندی مطالب
فرنگی

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی