نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی فرنگی
تنها کافی است نگاهی به خیابانهای شلوغ کلانشهرهای کشور بیندازیم تا محلهای عبور و مرور و خیابانهای بزرگ را مملو از تاکسیهای زرد و سبز و خودروهای شخصی رانندگان تاکسیهای اینترنتی ببینیم که اکثریت مالکان آنها، بازنشستگان و سالمندانی هستند که باوجود دریافت مستمری، به شغل رانندگی روی آوردهاند. به گزارش ایلنا، در سالهای اخیر یکی از موضوعات اجتماعی که گریبان بازنشستگان و سالمندان کشور -که اغلب بازنشسته صندوقهای مختلف بازنشستگی هستند- را گرفته، موضوع اشتغال مجدد این بازنشستگان به ویژه در بخش حمل و نقل شهری و تاکسیرانی است؛ شغلی دشوار که علیرغم ممنوعیت اشتغال مجدد بازنشستگان و حتی وجود پیامدهای قانونی در قطع مستمری، به خاطر مشکلات متعدد خانوارهای سالمند، در سالهای اخیر رواج داشته است. از آنجا که قانون صراحت دارد که اشتغال مجدد بازنشستگان موجب قطع رابطه بیمهای و مستمری آنان از صندوقهای بازنشستگی میشود، با این وجود شغل دشوار رانندگی به دلیل عدم امکان اعمال نظارت، به عنوان تنها مفّر معیشتی رانندگان بازنشسته در شرایط فعلی اقتصادی محسوب میشود. این درحالی است که بسیاری از بدنهای بازنشستگان کشور (به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگری) به خاطر سالها فعالیت جسمی و روانی در دوران اشتغال، فرسوده شده و توان جسمانی لازم را از آنان برای مشاغل دشوار سلب کرده است.
خطرات رانندگی سالمندان
اخیرا گزارشی در رابطه با خطرات رانندگی سالمندان از منظر پزشکی منتشر شده است که اشتغال گسترده بازنشستگان و سالمندان در جایگاه راننده را مورد سوال قرار داده است. این امر علاوه بر برخی شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی و برخی شرکتهای پیمانکار حمل و نقل و نیرو و تاکسیرانیها و تاکسیهای اینترنتی، شامل کلیه بازنشستگانی است که به صورت کاملا مستقل از طریق یک دستگاه موتوسیکلت یا خودرو امرار معاش میکنند. در این راستا، سرهنگ سید هادی هاشمی (کارشناس امور راهنمایی و رانندگی و رییس پلیس اسبق راهور تهران بزرگ) با اشاره به نظارتهای اغلب کشورهای توسعه یافته دنیا بر موضوع صلاحیت و صدور گواهینامه سالمندان و بازنشستگان گفت: عمده سالمندان ما بازنشسته هستند که ممکن است به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی به شغل رانندگی بپردازند. اما باتوجه به شرایط جسمی آنها در این سنین، باید نظارتهایی وجود داشته باشد. او افزود: در ایران هم محدودیتهایی وجود دارد. مثلا در ایران نیز مدت اعتبار گواهینامه در سنین بالا اخیرا کمتر شده و گواهینامه افراد دارای سنین بالای ۷۰ سال از پایه یک به پایه دو تبدیل میشوند. اما اینکه معاینه سالانه صورت بگیرد و بحث تمدید گواهینامه همهساله دارای مشکل باشد، مواردی است که حداقل فعلا شاهد آن نیستیم و امیدواریم برای تمدید گواهینامه معاینات دقیقتری از سالمندان باتوجه به خطراتی که رانندگی آنها را تهدید میکند یا سوانح جادهای، داشته باشیم.
عدد سن ملاک میزان سلامت افراد نیست
در این رابطه مهدی مقتدایی (فوق تخصص ارتوپدی و جراح زانو) در رابطه با سلامت استخوانها و مفاصل بازنشستگان و سالمندان و کارایی جسمی آنان برای رانندگی و خطرات آن گفت: عدد سن مشخصا ملاک میزان سلامت افراد نیست اما بهطور عام و کلی افراد بالای ۶۵ سال معمولا محدودیتهای حرکتی، مشکلات مفاصل و فشردگی غضروفها، آرتروز، ضعف عضلات، دردهای مزمن کمر و تنگی کانالها و دیسکها رشد میکنند که این امر برای هرکاری بازنشسته را دچار محدودیت و درد بیشتر میکند. این امر سرعت واکنش فرد را هم کاهش میدهد و این جدا از این است که بهطور فیزیولوژیک نیز واکنش افراد مسن به تغییرات اطراف کند میشود.
چه وضعیتی بازنشستگان را به مشاغل دشوار میکشاند؟
این اظهارات مقتدایی درحالی است که طبق اعلام دو سال قبل رییس مرکز صدور گواهینامه رانندگی کشور، کلیه افراد مسن بالای ۷۰ سال باید هر دو سال یکبار نسبت به تمدید گواهینامه خود در ایران اقدام کنند!
دلایل ورود بازنشستگان به مشاغل سخت
احمد پنجکی (عضو هیاتمدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و رییس کانون بازنشستگان شمیرانات) در این رابطه میگوید: عمده دلایلی که بازنشستگان را به اموری مثل شغل دایم (آنهم مشاغلی از جنس رانندگی) میکشاند، علیرغم همه محدودیتها و فشارها، موضوع هزینههای بالای بخش درمان در سبد هزینهای بازنشستگان است. هزینههای درمان حقیقتا کمرشکن است و گاه برای تامین آن خود فرد باید چنان کار کند که از سلامتی خویش هم بزند…او تصریح کرد: این درست است که به دلایل پزشکی و درمانی بازنشستگان نباید رانندگی کنند اما اتفاقا بازنشستگان برای هزینههای درمان و سلامت خود، از سلامتیشان در میان انبوه آلودگیها، دودها و فشارهای جسمی و روانی ناشی از رانندگی طولانی و طاقت فرسا قرار میدهند و جسم خود را در معرض تهدید میگذارند تا هزینههای بالای درمان خود و همسرشان را پرداخت کنند؛ هزینههایی که پس از سی سال کار، طبق قانون الزام باید رایگان دراختیار بازنشسته قرار بگیرد، اما واقعیت میدان چیز دیگری است!
تعداد قابلتوجهی از رانندگان کشور از بازنشستگان هستند
همچنین، علیاکبر عیوضی (دبیر هیاتمدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه بیان میکند: ما به عنوان نمایندگان حقوقی بازنشستگان هنوز آمار و ارقام مربوط به اینکه چه تعداد از بازنشستگان در سنین بالا جواز برخورداری از تاکسی تهیه یا در تاکسیهای اینترنتی و با خودروی شخصی فعالیت میکنند را نداریم؛ اما گمان ما این است که تعداد قابل توجهی از رانندگان کشور از بازنشستگان بوده و از این طریق در سنین بالا و خطرناک، به امرار معاش خود کمک میکنند. وی افزود: بازنشستهای که مستمریبگیر سازمان تامین اجتماعی یا هر صندوق دیگری بشود، از نظر قانونی نباید اشتغال به کار پیدا کند. اگر اشتغال فرد محرز شود، برقرار ماندن مستمری فرد زیر سوال میرود و این یک قانون است. اما باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود برای بازنشستگان و شرایط خاص معیشتی در کشور و شیوع اشتغال به ویژه در جمعیت بالا (اکثریت) حداقلبگیر بازنشستگان، اجرای چنین قانونی ممکن نیست و بدون نقض آن قانون بازنشسته کفبگیر امکان ادامه حیات ندارد.
دسته بندی مطالب
فرنگی