۴۷ درصد جستوجوی گوشیهای همراه در دیوار در سال جاری متعلق به انواع آیفون و ۳۶ درصد متعلق به انواع گلکسی سامسونگ بوده است. همچنین آیفون ۱۳ در صدر جستوجوی گوشیهای اپل قرار دارد و آیفون ۱۴ در رتبه دهم است.
کلکل داغی بین اپلبازها و سامسونگبازهای وطنی سالهاست که در جریان است. اینکه کدامشان دست بالا را در این رقابت دارند، تا به حال جواب سرراستی نداشته است. طرفداران اپل با ممنوعیت رجیستری گوشیهای جدید این شرکت در ایران چند وقتی است که در دردسر افتادهاند اما باز هم بعضیها دست از آیفونهای ۱۴ و ۱۵ بر نمیدارند. طرفداران سامسونگ اما فردای معرفی پرچمداران این برند میتوانند آنها را رجیستر شده خریداری کنند و همین ماجرا هم آتش این کلکل را بیشتر کرده است.
گوشیهای اپل آنقدر در ایران طرفدار دارد که گروهی با خریدن گوشیهای جدید حتی با دردسر هر روز قطع شدن آنتن ریسک میکنند و حتی فروش آیفون پایینتر از قیمت جهانی تبدیل به یک کلاهبرداری بزرگ از هزاران نفر میشود.
بههمینخاطر بهسراغ بازار محصولات اپل در پلتفرم دیوار رفتهایم و نیمنگاهی هم به بازار گوشیهای سامسونگ انداختهایم تا ببینیم بالاخره برنده این کلکل کدامشان است.
در بازار جهانی چه خبر است؟
بر اساس آخرین آماری که رویترز، در ژانویه ۲۰۲۴ منتشر کرده اپل بعد از ۱۲ سال توانسته به حکمرانی جهانی سامسونگ پایان بدهد و صدرنشین سهم از بازار جهانی تلفن همراه شود. براساس این گزارش در ژانویه امسال، سهم گوشیهای آیفون از بازار جهانی ۲۰٫۱ درصد بوده است و سامسونگها به سهم ۱۹٫۴ درصد سقوط کردهاند. البته بعید نیست که بهزودی سامسونگ بار دیگر بازی را به دست بگیرد.
تنوع محصولات اپل در آگهیهای دیوار و البته در میان جستوجوهای کاربران این پلتفرم بسیار زیاد است؛ اپلواچ، مکبوک، آیپد، آیپاد، ایرپاد، … و صدالبته آیفون. طبعاً بیشترین سهم آگهیها متعلق به سریهای مختلف آیفون است. در واقع گوشیهای اپل، امسال، ۷۰ درصد کل آگهیهای محصولات مختلف این برند را در اختیار داشتهاند. رتبه دوم اما متعلق به انواع لوازم جانبی گوشی و تبلت اپل است که ۲۲ درصد این آگهیها را به خودشان اختصاص دادهاند و سهم بقیه محصولات در مجموع ۸ درصد بوده است.